سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیرات خنده بر سلامتی و مغز

خندیدن تاثیرات بسیار زیادی در روان افراد دارد که بسیاری از فواید آن بی اطلاع هستند .

خندیدن تاثیرات بسیار زیادی در روان افراد دارد که بسیاری از فواید آن بی اطلاع هستند . اکثر مردم فکر می کنند برای خندیدن نیاز به ایجاد موضوعی خنده آور می باشد تا تاثیری که خنده بر مغز می گذارد عملی شود ، در حالی که مغز انسان تفاوت بین خنده واقعی و خنده مصنوعی را تشخیص نمی دهد . در کلینیک درمان افسردگی به بسیاری از افراد افسرده پیشنهاد می شود تا روزانه زمانی را برای خندیدن اختصاص دهند زیرا خندیدن تاثیرات زیادی در کاهش استرس و افسردگی بر افراد دارد . چه این خنده واقعی بوده و چه مصنوعی . خندیدن باعث آزاد شدن هورمون هایی در بدن انسان می شود که خواص ضد افسردگی ، ضد استرس و کاهش درد دارند . از نمونه این هورمون ها می توان به اندورفین که نوعی مسکن طبیعی می باشد اشاره نمود .

خندیدن تنها مخصوص انسانها می باشد و هیچ گونه دیگری در جهان قادر نیست همچون انسان بخندد ، حتی گونه هایی که شباهت های زیادی با انسان ها دارند . خندیدن می تواند باعث کاهش قند خود و اثر گذاری بر چربی های بدن نیز بشود . وقتی افراد می خندند به دلیل انرژی که برای این عمل صرف می کنند کاهش چربی اتفاق می افتد . بهترین روانشناسان در تهران از خنده به عنوان یک روش درمانی استفاده می کنند که نه تنها بر روان افراد تاثیر گذار است بلکه تاثیرات زیادی بر جسم آنها دارد . خندیدن بر روی بیماری هایی همچون : سرطان ، آلرژی ، بیماری های قلبی و مشکلات گوارشی تاثیرات بسیار زیادی دارد . خندیدن همچون یک شک عصبی در بدن عمل می کند و می تواند بر بسیاری از خلقیاتی که افراد آن را دارند اثر گذار باشد . آزاد شدن هورمون آندورفین در ایجاد احساس مهربانی و عطوفت نیز تاثیر زیادی دارد که به صورت ناخود آگاه بر خلق افراد اثر می گذارد .

بسیاری از روانشناسان در کلینیک روانشناسی وسواس معتقد هستند که خندیدن می تواند بر استرس افراد اثری معادل 40 بار تنفس عمیق را داشته باشد و همان میزان اکسیژن را به مغز آنها برساند به همین علت به افرادی که برای درمان وسواس مراجعه می کنند پیشنهاد می کنند تا برای کنترل استرسی که از وسواس های خود دچار آن می شوند زمانی را برای خندیدن اختصاص دهند تا اکسیژن رسانی بهتری به مغز انجام گیرد . این نکته در خندیدن می تواند باعث شود تا افراد با افزایش اکسیژن مغز به امور خود مسلط تر بوده و برنامه های بهتری برای آینده خود در نظر گیرند . خندیدن را می توان نعمتی الهی به حساب آورد که افراد را در بسیاری از موارد یاری می دهد تا به نقاط مثبتی در زندگی خود دست یابند .

خنده درمانی چیست ؟

پژوهش هایی که در مراکز روانشناسی انجام شده نشان می دهد وقتی فرد می خندد ، مغز ناگزیر است که شاد باشد . بسیاری از متخصصین روانشناسی از این شیوه برای درمان استفاده می کنند و تمرین خندیدن به مراجعین خود می دهند . با تمرین خنده در ساعات مختلف روز فرد می تواند آرامش بیشتری را تجربه کند و این آرامش باعث تمرکز بیشتر نیز می گردد . خندیدن انواع مختلفی دارد که هر فردی از نوع خواص خود پیروی کند . برخی از افراد با چشمانشان می خندند و برخی از افراد دهان خود را برای خندیدن باز می کنند . منحصر به فرد بودن خنده در هر کسی می تواند تاثیراتی منحصر به فردی در افراد ایجاد نماید . لبخند می تواند صدای افراد را دلنشین تر کند و احساسات مثبت طرف مقابل را جذب نماید . وقتی پشت تلفن با فردی صحبت می کنید که لبخند به لب دارند ، احساس بهتری در صحبت خواهید داشت و مکالمه ساده تر می شود .

تحقیقات نشان داده خنده مسری نیز هست . تصور کنید در حال رانندگی فردی که می خواهد از جلوی ماشین شما عبور کند به شما لبخند می زند ، این لبخند باعث می شود تا شما نیز لبخند بر لب آورید و در مقابل نفر بعدی لبخند بر لب داشته و او را نیز دچار لبخند کنید . این زنجیره نه تنها باعث می شود تا خودتان احساس بهتری داشته باشید بلکه باعث می شود تا اطراف خود را با احساسات زیبا پر کنید . باید پذیرفت که در دنیا افراد زیادی هستند که عصبانی . با نا امید هستند و در مقابل افراد کمی شادی خود را بروز می دهند ، خندیدن می تواند باعث شود تا شما حداقل اطراف خود را از خشم و نا امیدی خالی کنید .

مضرات خنده زیاد

با وجود آن که خندیدن فواید بسیاری دارد اما خنده زیاد نیز مضراتی برای جسم و نگاه دیگران به فرد در پی خواهد داشت . افرادی که دچار ناراحتی های شدید قلبی هستند با خنده زیاد و بلند امکان سکته کردن دارند و گاهی نیز افراد برای جلوگیری از خنده خود ممکن است به شکلی جلوی دهان خود را بگیرند که به رگ های مغزی فشار وارد کرده و باعث پارگی رگ های مغزی گردد . خندیدن زیاد در مواقع نا مناسب باعث می شود تا افراد دیگر فرد را زیاد جدی نگیرند و نگاهی سطحی به فرد داشته باشند درحالی که داشتن یک لبخند مناسب می تواند موقعیت فرد را ارتقاع دهد .

با وجود آن که گفتیم خندیدن می تواند باعث افزایش اکسیژن رسانی و به مغز شده و عملکرد اندام ها را بهبود ببخشد اما خنده تمسخر آمیز فاقد این ویژگی بوده و حتی در موارد باعث کاهش اعتماد به نفس و قوای درونی فرد شده و اعتماد به نفس را کاهش می دهد . با وجود آن که مغز تفاوت بین خنده الکی و خنده واقعی را تشخیص نمی دهد اما متخصصین معتقد هستند مغز توانایی بررسی بین خنده با خنده تمسخر آمیز را دارد .

نویسنده : غزاله البهشتی

نویسنده : غزاله البهشتی  

 تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3